loading...
وبگاه رضا زرعی ، وکیل پایه یک دادگستری
رضا زرعی بازدید : 214 یکشنبه 22 آذر 1394 نظرات (0)

 

کانونهای وکلا درآینة موازین صنفی و حرفه ای

 

در مسیر حفاظت از صیانت نفس و رفع و رجوع نیازهای فردی  و خانوادگی، بر حسب رشد عقلی و درک اجتماعی، هر انسانی اقداماتی را انجام می دهد و بسته به وضع و موقعیت و تربیت اجتماعی و فرهنگ خود روابطی را با اقوام و خویشان ، همسایگان و اهل محله و هموطنان خود تعریف و  برقرار می کند تا برسد به هم مسلکان و محیط های انسانی و زیستی در این کرة خاکی و در این وسط عضویت در نهادهای مدنی و صنفی برای صاحبان صلاحیت و داوطلبین ورود در این نهادها ، که از آن جمله است نهاد وکالت و تشکیلات و سارماندهی خاصی که در گذر ایام در جوامع بشری پیشرفته و متمدن . که البته الزامات و باید ها و نبایدهایی را نیز برای اعضا ایجاد می کند بنحوی که در درون مسائل حرفه ای و صنفی و نحوه تصمیم گیری در آن قدری با دیگر فعالیت ها متفاوت است. اقدامات صنفی و حرفه ای در کانو نها چه از طرف کارکنان و چه توسط هیئت مدیره ، بخصوص در امور آموزشی و حرفه ای وکلا نه صبغه شخصی دارد و نه رنگ سیاسی و حتی تجاری و خانوادگی ، بلکه هدف اصلی عموماً تآمین آسایش و اعتلای فکری وکلا و تقویت جنبه های فنی و آموزشی آنان است. برای قیام به این وظیفه لازم است متصدیان امور کانون با دقت و ظرافت خاصی طوری رفتار کنند که پاسداری از شئونات شغلی،  استقلال و خلاقیت های حرفه ای وکلا ممکن باشد و تداوم یابد همکاری و همدلی و اعتماد متقابل و تفاهمات فی مابین وکلا  را بیشتر کند و از هر گونه عوامل انحرافی سود جویانه  فردی و عافیت طلبی بپرهیزند تا زمینه لازم برای جلب مشارکت همکاران وکیل در بدو امر و در مراحل بعدی  تمامی ادارات و ارگانها و نهادهای مرتبط فراهم شود اگر چنین کنیم مسلم است که ملاک های صنفی و حرفه ای ، هنجارها و معیارهای مشترک حفظ خواهد شد و امور بر اساس سوگند وکالتی ، قوانین ، عرف و نظامات تشکیلاتی کانونها و اسکودا، ملاک عمل خواهد بود.

برای وصول به اهداف عالی پیش گفته اول نظری به توصیه ها و تذکرات استاد کاتوزیان می اندازیم تا ملاکی برای رفتارهای اجتماعی و صنفی _حرفه ای خود داشته باشیم بعدا بندهایی را با کمک گرفتن از کار آموزی های خود در خدمت پیش کسوتان وکالت خواهیم آورد تا نوبت به اشعار سروده شده برسد در خانمه نیز خاطره ای را در کنار کنگره دوم وکلا در اصفهان قید کنیم و مشاعره فیمابین را تقدیم داریم.

الف_ توصیه هایی از استاد کاتوزیان به وکلا و کانون ها

     برای ارج گذاری به اهداف صنفی و حرفه ای وکلا بدواً چند نمونه از توصیه های استاد کاتوزیان را ، که از منابع مختلف جمع آوری شده است ، ذکر می کنیم و در ادامه بعد از قید اشعاری با عنوان «مَحَک» موارد مبتلا به مربوط به کانون های وکلا ، به خصوص از زاویه نحوه گزینش هیئت مدیره و شرایط حرفه ای و صنفی وکالت را تقدیم عزیزان می کنیم و امید آن داریم که علاقه مندی و حساسیت ما در پیگیری مسائل و مشکلات و اهداف آرمانی وکالت با گذشت زمان بیشتر شود و اتفاقات موقتی مربوط به ضعف ها و خطاها ، ما وکلا و حقوقدانان را مأیوس و دلسرد نکند .

1-در عین کسب علم و آگاهی هر چه بیشتر ، مطالعات تخصصی ، تاریخی و اجتماعی خود را تداوم بخشند ولی در عین حال فاصلۀ خود را با مردم زیاد نکنند و در مواجهه با آنان افتاده تر باشند تا ایستاده تر دیده شوند . 

2- چون وکلا مثل قضات وظیفۀ قبول هر پرونده ای را ندارند ، اگر یقین دارند که حرف ارباب رجوع ناحق است تا حد توان ، با پرهیز از قبول وکالت ، او را دلالت به سازش کنند و بهانه نیاورند که «اگر ما هم نپذیریم دیگران خواهند پذیرفت!»

3- علاوه بر تعامل خوب با قوۀ قضائیه و قضات و نظارت بر آنان ، احترام قاضی را نیز نگه دارند بدون این که تملّق بگویند که شأن وکیل دادگستری و قضات نیست.

4- استقلال واقعی وکلا و کانون ها ، نماد یک دادرسی عادلانه است ، پس بر حاکمان و مردم و وکلا حفظ این استقلال نیز به عنوان مقدمۀ واجب ، واجب است و وکلا در این راه بار اصلی دفاع از آن را بر عهده دارند و لازم است در مسیر انجام این وظایف به کانون های وکلا ، که خانۀ دوم خودشان است ، رفت و آمد کنند و در تصمیمات جمعی مشارکت فرمایند .

5- اتحاد خود را نگه دارند و با اتحادیۀ وکلا هماهنگ باشند و ارتباطات کانون ها را با اتحادیه و قوۀ قضائیه حفظ کنند.

6- دادخواست ها را با استدلال کافی بصورت پخته و مستند ارائه کنند ، لوایح پرمحتوا و متینی به دادگاه تقدیم دارند که : «هر تحولی که در حقوق بشود باید از ناحیۀ وکلا باشد .»

7- در حفظ شأن وکلا و کانون ها جدی باشند و منشور اخلاقی وکالت را تدوین و اجرا کنند .

8- وکلا در اهتمام های آموزشی کانون ها ، که در حق آنان صورت می گیرد ، جدی و علاقه مند باشند تا درجه و تخصص خود را بالاتر ببرند .

9- با حفظ اعتدال در کارها و مطالعات بسیار ، سعی کنند دچار سیاست زدگی نباشند و کانون ها را ، نه در مسیر انحرافی دنباله روی سیاسی از این و آن ، بلکه در مسیر انجام وظیفه صنفی و آموزشی و دفاع از حقوق و استقلال وکلا ، که قانون پیش بینی کرده ، هدایت کنند .

10- در مسائل اجتماعی مثل زمان سابق حتماً دخالت کنند ؛ چرا که وکالت نه یک شغل خصوصی ، بلکه انجام خدمت عمومی برای اجرا و گسترش عدالت است که با آگاهی ، حساسیت وطن دوستی ، دخالت در امور عمومی را که به نوعی مستلزم دخالت در مسائل اجتماعی هم محسوب می شود ، صورت می گیرد ، به شرطی که وابستگی سیاسی نیاورد که باعث خروج از حدود وظایف اصلی خواهد بود و خطرناک است . 

 

ب_اهم لوازم و ملاک ها در انتخاب اعضای هیئت مدیره کانون ها و رموز موفقیت آنها

 

1-داشتن انگیزه درونی  خدمت به همکاران و دفاع از آزادی و حقوق شهروندی آنان

2- رعایت عدالت  و پرهیز از تبعیض و سود جویی در کلیه اقدامات ، مطالعات و تصمیمات اعم از  شخصی ،خانوادگی  و صنفی

3-داشتن و آگاهی های صنفی و حرفه ای از تاریخ وکالت و وکلا در ایران و جهان

4- شناسایی مشکلات و موانع ایفای وظایف وکلا و کانون های سراسری در حال حاضر

5- داشتن برنامه ها برای مدیریت مناسب و راه حل های کوتاه مدت و دراز مدت برای حل مشکلات جاری و روزمره

6- ایمان به توانایی های وکلا و کشف و استفاده از آنان در برنامه های عمومی در جهت شکوفاتر کردن استعدادها 

7- داشتن تجربه و سابقه مدیریتی در مراجع اداری ، کانون ها و دستگاه قضایی

8- کسب توانایی های علمی و عملی و علاقه مندی برای برقراری ارتباط با ادارات و ارگان های ذیربط استانی و کشوری و بین المللی

9- داشتن برنامه برای افزایش انسجام وحدت و همدلی هیئت مدیره ، وکلا و کارکنان و از بین بردن زمینه های منفی و موانع

10- توجه و نظارت دقیق به اجرای

مفاد سوگند وکالتی ، امور حرفه ای - صنفی و قوانین در کلیه امور جاری و تصمیمات 

11- دقت هر چه بیشتر در انتخاب اعضای کمیسیونهای مخنلف اعم از  آموزش ، اختبار و سخنرانی و کارگاه آموزشی و محتوا بخشیدن به این فعالیتها

12-حمایت عینی و عملی از وکلا و تلاش در ایجاد حریم امنیت شغلی جلوگیری ازفشار روانی به وکلا با ایجاد روابط مناسب با دستگاه قضایی و کانون ها

13- ایجاد حریم امنیت شغلی و افزایش انگیزه برای آموزش وکلا و کارآموزان و کادر اداری

14- تسلط به مفاهیم و مصادیق اساسی راجع به استقلال وکلا و کانو نها و بهره مندی و بکارگیری علوم مختلف انسانی و آگاهی های دینی در حفظ ضرورت های اساسی جامعه و اعتقادات بنیادین مردم

15- تعهد به ارائه اجمالی برنامه فوری برای مواجهه با مشکلات روزمره و جاری کانون و حسن ارتباط با مراجع قضایی و اداری استان

16- تعهد به ارائه راهکارها برای افزایش کیفیت آموزش وکلا و کارآموزان و دفاع از آنان در حین و به مناسبت انجام وظیفه و یا ناشی از آن

17- داشتن ایده ها و راهکارهای لازم برای تأثیرگذاری در روند مطلوب تصویب قانون جامع وکالتی که در جریان تکمیل و تصویب در مجلس شورا است.

18- تعهد به ارائه راه حل های اصولی و عملی در فعال تر کردن کانون ها و بازرسی پیش بینی شده در قانون راجع به عملکرد هیئت مدیره و اسکودا

19- در حد مقدور، عدم وابستگی عملی منتخبین هیئت مدیره با دستگاه ها و مراکز دولتی برای دفاع از وکلا با فراغ خاطر

20- تلاش همه جانبه فردی و جمعی در فرهنگ سازی وکالت  برقراری ارتباط مستقیم با نهادها و شخصیت های موثر جامعه و قوای سه گانه 

21- ترجیح دادن مصالح جمعی بر منافع فردی و پرهیز از دخالت دادن امور منطقه ای ، جنسیتی ، نژادی ، شخصی و خانوادگی در مدیریت کانون ها

22- پرهیز از اقدامات و رفتارهای خلاف فرهنگ عمومی جامعه و مصالح جمع وکلا و هنجارهای صنفی آنان

23- اجرای جدی و دقیق برنامه های جمعی و صنفی وکلا با جلب مشارکت نیروهای اداری و صنفی و استفاده از تمامی امکانات 

24- گزارش عملکردها و تشریح برنامه های جاری کانون برای جمع وکلا و نیز ارائه توجیحات کافی برای این برنامه ها تا انگیزه مشارکت فراهم شود . 

25- داشتن شفافیت در هزینه های جاری و دخل و خرج ها در اداره امور کانون

26- اطلاع رسانی دقیق و به موقع از برنامه ها و اتفاقات جاری وکالتی و قضایی و تقنینی و موارد مهم دیگر در سطح کشور

با چند مثال به بحث خاتمه می دهیم :

 الف- اگر واقعاً استخدامی لازم است افراد صالح و توانا که هیچ وابستگی به اعضای هیئت مدیره نداشته باشند ، با نظر هیئت مدیره انتخاب و استخدام شوند .

ب- همزمان با انتشار آگهی برای انتخابات ، همکاران حائز شرایط به ثبت نام برای عضویت در هیئت مدیره ، حتی بالاتر از حد نصاب ترغیب شوند.

ج- در خصوص تعداد پذیرش کارآموزان سیاست مشخص و قابل دفاعی را در پیش بگیرند تا بر خلاف سنوات قبل با افزایش کارآموزان ، شأن وکلا و اعتبار عمومی کانون خدشه دار نگردد .

د- همکاران صاحب صلاحیت عضویت در هیئت مدیره با عبرت از اتفاق اخیر ، که با انصراف یکی از داوطلبین ، باعث کأن لم یکن بودن تمام تشریفات و تطویل انجام مراسم مجدد و صرف هزینه مادی و معنوی شد تا مصداق عینی بی مسئولیتی در تصمیم گیری ها برای انصراف در اردبیل حاصل آید و بتواند  سرنوشت نهاد صنفی و مدنی کانون وکلای اردبیل را دچار رکود و هزینه کند حال آنکه امکان این وجود داشت که با دقت در زمان انصراف این هزینه های مادی و معنوی و رکود و سوء تفاهم پیش نیاید . ایجاد شائبه در نحوه اجرای تشریفات قبل از انتخابات و به دنبال آن استعفای انجام شده اخیر ، آن هم بعد از واصل شدن تأیید صلاحیت هشت نفر از داوطلبین دور از شأن یک وکیل است و تصمیمات را دچار خدشه و تصنعی بودن می کند که بسیار مخرب و وهن است و باید پرهیز شود .

ه- بر هیئت مدیره محترم فعلی و رئیس محترم آن لازم است که با جدیت تمام در رعایت تمام نکات قانونی ، در اسرع وقت و بدون تکرار اشتباهات و خطاهای گذشته مقدمات لازم قانونی را مجدداً بدون فوت وقت شروع کنند و در همه اقدامات خود را در قبال وجدان خود و ساحت همکاران و اذهان عمومی جامعه حقوقی در استان و حتی در کشور مسئول بشناسند و مواظب تک تک تصمیمات خود باشند وگرنه به وظایف امانتداری خود وفا نکرده اند .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مارکوس تولیوس سیسرون(43- 106 پیش از میلاد) ، وکیل مدافع، نویسنده، شاعر ،قانون دان و فیلسوف رُمی است که به «ستون آهنین» معروف شده بود. لقب ستون آهنین را «نوح بن یوئیل» در ضمن نامه ای برای وی انتخاب کرد و در علت آن چنین نوشت: «تو ستون آهنین هستی و مشیت خداوند چنین است که یک انسان با تقوا و طرفدار حق و عدالت در میان ملل چنین باشد. سالها و قرن ها پس از آنکه مرمره های صیقلی شده خرد شوند و فرو ریزند، آهن عدالت و حق طلبی همچنان برقرار می ماند و سقف را بر سر آدمیان نگاه می دارد. مارکوس عزیز! بدون وجود مردانی نظیر تو ، در سراسر تاریخ بشریت، ملت ها نابود می گردند و از انسان چیزی بر جای نمی ماند.» *این پایگاه، به منظور بسط فرهنگ وکالت، دسترسی آسان به مقالات حقوقی، پیگیری اخبار و موضوعات مبتلابه وکالت دادگستری و نیز آشنایی با تاریخ وکالت و وکلای مشهور جهان و ایران طراحی شده است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,953
  • بازدید ماه : 2,183
  • بازدید سال : 4,103
  • بازدید کلی : 33,295